RSS

Aku seorang lelaki pemalu~~

Salam....

apo kabar kwn2 den hrni?? sihat2 ko?? den alhamdulillah lah.. tp hati tak brapo nak sihat... still sakit hati sbb smlm ado org langgar keto den, lopeh tu dio lari mcm tu yoo.. ades.. nsib baik den ingat no plat keto eh... pompuan lak tu... ok2 tukar topik... nak tanya ngan org perempuan la yer... korg penah or ada tak kenal2 ngan seorg lelaki pemalu?? kalo ada kwn2 or pakwe korg sendri la seorg yg sgt pemalu, apa korg rasa?? mesti korg selalu fikir cara nak bg dia selesa ngan korg kan??

aku nak berterus terang disini.. cewah.. aku sebnarnya seorg yg sgt pemalu, terutama sekali ngan perempuan... sumenya sbb dulu time skolah rendah, skolah aku takde perempuan, sume laki, SRK ST. PAUL, seremban.. naik skolah menengah, aku jd malu nak berkwn ngan perempuan, guru kelas lak ustazah, lg la terbatas, ada 1 tahap, kwn pempuan brani buli aku...haish.. malu kalo ingat balik.. tp tu sume time skolah dulu.. bila dah msk alam kolej dan U, aku dah belajar mcm mana nak berkawan ngan perempuan, now aku dah ramai kwn perempuan, tp still aku seorg yg pemalu.. hrni aku nak share ngan korg(kaum hawa) cara2 utk mengawal keadaan bila berdepan lelaki pemalu.. hehehe.. aku la tu... bwh ni ada sikit tips yg aku jumpa kat forum, so aku share la kat sini.. ^_^

1~ Berani memulakan.
- Kalau korg suka kat si mamat pemalu ni, korg kena berani mulakan langkah. Kalo nak tggu dia yg mula,        mmg membujang ke-tua la korg... Dlm berbual lak, kalo mamat tu malu nak berkata2, korg start la dulu, bg dia selesa skit, nnt pandai la dia...

2~ Teknik non-verbal.
- Sekarang ni zaman berteknologi tinggi, dah terdapat pelbagai cara utk meluahkan perasaan, kalo dulu org guna surat je kan, tp skrang dah ada interenet,sms, mms, video call sume tu boleh jd salah 1 platform utk korg luahkan kata cinta korg kat laki tu.. korg tau laki tu malu nak berdepan ngan korg, so cara ni yg dipanggil non-verbal boleh membantu korg skit la.

3~ Malu bersifat sementara..(mcm RAM komputer lak)
- Kalo korg nak tau, sifat pemalu dlm seseorg lelaki tu hanyalah bersifat sementara. Mungkin di awal perkenalan tu, dia still tak brape kenal korg dan tak brape yakin lg ngan korg, sbb tu diorg malu2. bila korg dah buat step 1st tu, memulakan.. diorg akan rasa selesa dan lama kelamaan sifat tu akan berkurangan dan selepas tu ia akan bertukar menjadi kawan, dan mungkin akan bertukar menjadi rapat dan bermula la cinta seorg teman..hehehe...mcm aku je ni...

4~ Sembang berkaitan topik umum
- Cuba korg dptkan keserasian dan bagi keselesan kat lelaki jenis ni dgn bersembang dgn topil2 umum, mcm pasal sukan, cuaca, kerja dan mcm2 lg la. Ni kerana lelaki pemalu selalunya biasa menyendiri, bila diorg menyendiri, mcm2 la diorg buat, baca buku, menulis, internet, bertukang, tgk tv sume tu.. so dgn topik2 ni, kemungkinan perbualan boleh jd lancar, dan lama kelamaan akan mendapat keserasian dan selepas itu baru korg cuba tukar topik kpd yg lebih personal.

5~ Bersantai dr segi suara dan wajah.
- Ketika bersembang ngan lelaki pemalu ni, cuba korg buat dgn gaya santai, samada dr raut wajah dan suara, dua2 main peranan penting. Jgn la korg dok tenung je dia, tu akan membuatkan diorg menganggap korg memandang rendah pada diorg. Bila korg lebih santai, diorg pun akan rasa santai dan selesa, tp kalo korg pun  jd berat, malu n diam je.. apa agaknya yg akan berlaku? so perempuan pun main peranan penting gak dalam berhubung dgn seorg lelaki, lebih2 lagi lelaki pemalu..

kat atas ni antara tips yg aku dpt share ngan korg.. kalo korg rasa boleh pkai, praktik kan lah.. kalo rasa ada yg tak kena korg tlg aku perbetulkan eh... hehehe...k2.. ciao.. salam~~~

##LELAKI PEMALU adalah seorang yg baik hati, malu adalah sifat org beriman, tapi tak semua lelaki pemalu boleh dipercayai, mungkin malu itu dibuat2, so berhati2 la..nasihat dr seorg lelaki pemalu...










  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

8 comments:

bunga bintang said...

et pemalu kew..??
g0li den d0gar ...
ahahaa...
tp k0wt ye p0wn nk alu2 kcing bi0r le brt0mpat aih..

armando_et said...

serius la sy pemalu... ida tak jumpa sy lg.. mmg la kata sy mcm tak pemalu.. dlm fb tu lain la...tak nampak muka..ramah je la..hahaha.. tak caye, nnt mesti ada org backup kata sy pemalu.. mana lily ni.. slalu dia rajn komen..

Kibby da fLower said...

haahah...lily datang lagi....(mcm iklan ding dang plk daa...mainan mse kcik2 dlu) heheheh....btoll..encik et mmg pmalu cik bunga bintang oii...kami mmg kwn mse blaja dlu..tp bole kira ngn jari bcakap dpn2 nyer...hhehehe...ini dperakui oleh en.cumel sy dmana die pnh mnjadi roomate en.et mse sme2 blaja dlu...hahaha..:P

Kibby da fLower said...

mse mule2 knl ngn en.cumel pn..die pn pmalu jgk et...ehheh...hahah...;p

armando_et said...

hahahaha..tq for ur backup lily..
BB: kan dah terbukti sy ni pemalu..haish...
lily: chumel kamu malu kdg2 je...selebihnya tak malu...hahahaha

Kibby da fLower said...

pLeasure...hikhikhik....:P
tau xpe...bnde ptt mlu die xmlu...bnde xptt mlu die mlu...haish...xphm2..hehehe....;p

Along said...

malu??

armando_et said...

malu la.. tak mcm ko.. ramah...

Post a Comment